איך לעודד תינוק ללכת – שאלה עם מספר תשובות שאת כולן תכירו כאן. ישנן מספר דרכים לעשות זאת ונציג את כולן במאמר הבא אך גם נסביר מה לא לעשות כשהילד שלכם מתחיל ללכת וכמובן נציג את הסימנים לכך שהוא מוכן לעשות את צעדיו הראשונים.

איך לעודד תינוק ללכת – סימנים לכך שהוא מוכן

ישנם כמה סימנים שמודיעים על כך שבקרוב, הילד שלכם יהיה מוכן לעשות את צעדיו הראשונים. הסימן הראשון והברור מכולם הוא שהילד שלכם מתחיל להיעזר בדברים כדי לעמוד. הוא תופס בספה או בשולחן ומושך עצמו לעמידה. כך הם לומדים לעמוד שזה השלב הראשון בהליכה וזה גם עוזר להם לחזק את שרירי הרגליים. תחשבו רגע על כמה סקוואטים הם עושים ככה.

הסימן השני הוא שהם עומדים בכוחות עצמם. כאשר הם כבר לא צריכים עזרה כדי להיעמד והם לא מחזיקים בשום דבר כדי לשמור על שיווי המשקל שלהם, זה מעיד על כך שהם כבר יודעים שזה השלב הראשון, הם עברו אותו בהצלחה, הם אומנם צריכים עוד ליטושים קטנים אך אפשר להתקדם הלאה.

איך לעודד תינוק ללכת
כשהוא עומד לבד, זה סימן מעולה

הסימן הבא הוא שהם כבר ממש מתחילים ללכת. הם אומנם עוד לא הולכים בכוחות עצמם וזה רק כמה צעדים בודדים תוך כדי שהם נעזרים בשולחן או אפילו בכם כדי לעשות אותם, אך הם כבר הולכים. הדרך מכאן לרגע שבו תצטרכו לרוץ אחריהם בגן השעשועים היא קצרה מאוד אז תתכוננו.

הסימן הבא הוא סימן פחות כיפי ונעים. בשל כך שהם עושים את כל הפעולות הללו, הם מוציאים הרבה יותר אנרגיה, לכן, הם עייפים יותר. הסימנים עצמם הם בכי ושינויים בהרגלי השינה. יכול מאוד להיות שהם יהיו עייפים לעיתים יותר קרובות ושהנמנומים שלהם באמצע היום, יהיו ארוכים יותר. בכי מתווסף לכך רק כדי להתריע על העייפות.

הסימן האחרון הוא לא באמת סימן כי הם כבר הולכים. בשלב זה, רצוי לתת להם יד או לקנות להם צעצוע דחיפה, כמו עגלה או משהו בסגנון כדי שיעזור להם ללכת מהר יותר.

איך לעודד תינוק ללכת – מה לעשות

מילות עידוד – אין לכם מושג מה מילים יכולות לעשות. זוהי קלישאה מעוסה אך היא נכונה ביותר. אפילו מילה אחת, אך כזו שאתם באמת מתכוונים אליה, יכולה לעשות פלאים עבור תינוק שמתחיל ללכת. משפטים כמו כל הכבוד, עבודה טובה או כל משפט אחר בסגנון יעזור לו מאוד, ייתן לו מוטיבציה להתמיד ולהמשיך. 

רככו את הנפילה – כשהתינוק שלכם לומד ללכת, אין שום דרך שתוכלו למנוע נפילות, זה פשוט חלק מהעניין. מה שאתם כן יכולים לעשות, זה פשוט לרכך את הנפילה. הניחו כריות, שמיכות וכל דבר רך אחר כדי שאם הוא ייפול, הוא ינחת על משהו רך. בנוסף, הושיטו יד לעזרה במידה והוא נפל, נגבו דמעה או שתיים ופשוט תהיו שם בשבילו.

צרו אתגר – לאחר שהילד שלכם מצליח ללכת בכוחות עצמו בצורה די יציבה וטובה, צרו לו אתגרים חדשים. עודדו אותו ללכת על הספה (בהשגחה שלכם כמובן), לטפס בגן השעשועים או כל דבר אחר שהוא לא הליכה רגילה. זה יעזור לו להכיר את המשטחים השונים ויעזור לו לשמור על איזון במצבים שונים.

כשזה קורה, תתכוננו לכך שהוא יתחיל ללכת בקרוב

עקוב אחרי – הטריק הכי ישן בספר. עמדו במרחק מספר צעדים מהתינוק שלכם ובקשו ממנו לבוא אליכם כשידיכם מושטות. אתם גם יכולים להערים עליו וכשהוא עושה צעד קדימה, אתם עושים צעד קטן אחורה. מילדים קצת יותר מתקדמים, אפשר לבקש לעקוב אחריכם כשאתם הולכים ברחבי הבית.

איך לעודד תינוק ללכת – מה לא לעשות

הליכון – אל תקנו הליכון לתינוקות!!! הליכון לתינוקות הוא סכנה רצינית והגורם המרכזי לפגיעות ראש וצוואר בקרב תינוקות. כאשר אתם שמים את התינוק שלכם בהליכון, אתם בעצם שמים אותו במצב מאוד פגיע. תינוקות בהליכונים עשויים ליפול במדרגות ובשל צורתו של ההליכון, הם ינחתו על הראש או הצוואר בצורה קשה. בנוסף, הליכון נותן להם את החופשיות להסתובב ברחבי הבית ולכו תדעו מה הם עושים. בגיל כזה הם אוהבים לחקור את העולם והם נוגעים בכל דבר. אל תתפלאו אם הם ימשכו מנורה, יכניסו את הידיים למאוורר או יפתחו את מגירת הסכו"ם. כמו כן, הלמידה האמיתית בהליכה היא לשמור על שיווי משקל ואיזון, לא לשים רגל אחת אחרי השנייה, זה פשוט. ההליכון יוצר לתינוק את האיזון הזה וכך הוא בעצם לא לומד את מה שבאמת צריך. לא רק שזה לא עוזר לו, זה אפילו מעכב אותו.

לחצו כאן כדי לקרוא עוד על הליכון לתינוקות.

דחיפה מוגזמת – ציפיות גבוהות מדי מובילות לפעמים לאכזבה. אל תציבו מטרות לפי ראות עיניכם והרצון האישי שלכם אלא הציבו מטרות ריאליסטיות לילד שלכם. ציפיות גבוהות מדי עלולות להוביל לאכזבה של ההורים ואם הילד יראה את האכזבה על פניכם, הוא יחזור אחורה, למקום הנוח שבו הוא יודע שהוא לא מאכזב אתכם וככה, במקום לעזור לו, אתם רק תפגעו בהתפתחות שלו.

ישנן מספר דרכים לעודד תינוק ללכת וכדאי מאוד להשתמש בהם. שימו לב לא להרים את הציפיות גבוה מדי כי זה עלול לפגוע בהתפתחות שלו וזכרו לזרוק מילה טובה כשמגיע. זה יעשה רק טוב.

שאלות נפוצות

איך לעודד תינוק ללכת – מתי תינוקות מתחילים ללכת?

תינוקות בדרך כלל עושים את הצעדים הראשונים שלהם בין גיל שנה לגיל שנה וחצי אך יש סטיות לכאן ולכאן. אין סיבה לדאגה אם הילד שלכם כבר בן שנה וחצי ועוד לא התחיל, זה יגיע. במידה ואתם ממש דואגים – התייעצו עם רופא ילדים.

איך לעודד תינוק ללכת – מה אפשר לקנות כדי לעזור?

קודם כל ולפני הכל – לא לקנות הליכון! הליכונים הם מסוכנים ביותר ועלולים לגרום לפגיעות רציניות. מה שאתם כן יכולים לקנות זה צעצועי דחיפה כמו עגלה. זה מהנה עבור הילד ומלמד אותו ללכת מהר יותר. קנו את העגלה רק לאחר שהוא כבר התחיל ללכת קצת.

איך לעודד תינוק ללכת – האם יש דרך למנוע נפילות?

לא וגם ממש אין סיבה לכך. נפילות הן חלק מהעניין ואין מה לעשות נגד זה. מה שכן אפשר לעשות, זה לנסות ולרכך את הנפילה ככל האפשר.