אי הקשבה בקרב ילדים היא תופעה שמגיעה בשלב כלשהו בחייהם וכמעט לא ניתן למנוע אותו. שלב זה הוא מתסכל ביותר כי לא משנה מה אתם מבקשים, הילד או אומר לא, או שפשוט מתעלם ועושה ככל העולה על נפשו. אנו כאן כדי לעזור לכם לעבור בקלות את השלב הזה בעזרת 5 דרכים שיגרמו לילד שלכם להקשיב ולהסכים לבקשות שלכם.

אי הקשבה בקרב ילדים – למה זה קורה

הדבר החשוב ביותר בעבור כל אדם בעולם הוא החופש שלו וכך גם לילדים. הילדים רוצים את החופש כדי לעשות את הבחירות שלהם ולעשות מה שהם רוצים. כדי להשיג את החופש הם מתעלמים קצת מההורים, לא כל כך מקשיבים וכך הם חופשיים לעשות את מה שהם רוצים.

אישיותו המתפתחת של הילד היא זו שגורמת לכך והדרכים לפתרון שאנו נציג במאמר לוקחות עניין זה בחשבון.

אי הקשבה בקרב ילדים – דיבור בגובה העיניים

דיבור בגובה העיניים יוצר קשר בין הילד להורה המבקש וכך הילד ייענה יותר לבקשה. דיבור בגובה העיניים יכול גם לתת לכם אינדיקציה לגבי האם הילד הבין את מה שביקשתם או שלא. זה שאתם מביאים עצמכם לגובהו של הילד מראה לו שאתם באמת צריכים משהו ממנו ולא סתם צועקים עליו מרחוק תוך כדי שאתם רואים טלוויזיה, עובדים על המחשב או עושים כל דבר אחר שהוא לא רק לדבר עם הילד. בדרך זו, הם נכנסים למצב של הקשבה פעילה מה שעוזר להם להבין ולבצע את מה שאתם מבקשים מהם.

אי הקשבה בקרב ילדים
דברו איתם בגובה העיניים

אי הקשבה בקרב ילדים – החליפו מילים שליליות במילים חיוביות

ככל שתתנגדו יותר לילד שלכם, כך הוא יחזיר לכם באותו מטבע ויתנגד אליכם. כדי למנוע זאת, פשוט החליפו מילים שליליות במילים חיוביות. אם אתם רוצים שהוא לא ישחק בבית, אל תגידו לו "אל תשחק בבית" אלא "צא לשחק בחוץ בבקשה". כך, הוא עדיין משחק ועושה את מה שהוא רוצה אבל במקום שאתם מאשרים לו. אם הוא רוצה לאכול חטיף, אל תגידו "לא" אלא תגידו "אחרי האוכל". כך הוא מקבל את רצונו את בזמן שנוח לכם. כשהוא ירגיש שהוא מקבל את מבוקשו, הוא לא יסגור עצמו כלפי הבקשות שלכם.

אי הקשבה בקרב ילדים – פשוט אמרו כן

כמובן שאי אפשר תמיד לקבל את מה שאנחנו רוצים וילדים צריכים ללמוד את זה מגיל צעיר. אל תגידו "לא" רק כדי ללמד אותו את העובדה הזו אלא רק אם זה באמת לא אפשרי. אחת הדרכים להגיד כן אבל להשאיר את העניין בשליטה שלכם היא לתת לילד אופציות לבחירה. כך, הוא מרגיש שהוא עדיין שולט במצב אך בעצם אתם מחליטים. במידה והוא מבקש משהו, פשוט הציגו לו שתי אפשרויות שבהן הוא יוכל לקבל את מבוקשו. אם הילד שואל "אפשר חתיכת עוגה?" ענו לו "בטח חמודי, אתה רוצה אותה אחרי ארוחת הערב או שנכין עוגה במיוחד לשישי?" כך הוא יקבל עוגה אבל רק לאחר שהוא אכל אוכל מזין או כ"צ'ופר" לשישי.

דרך נוספת לא להגיד לא, היא לתת תשובה שתתרחש בזמן עתיד. נחזור לתרחיש העוגה. במקום להגיד "לא", אמרו "אין בעיה אבל יותר מאוחר". שוב, גם כאן, הילד מקבל את מה שהוא מבקש אבל בזמן שלכם.

אי הקשבה בקרב ילדים
חפשו סיבות להגיד כן

אי הקשבה בקרב ילדים – חזור אחריי

פשוט וקל – בקשו מהילד לחזור אחרי מה שביקשתם כדי לדעת בוודאות שהוא הבין את הבקשה. לפעמים, הילדים לא מבינים עד הסוף את מה שההורים מבקשים מהם ולכן לא מבצעים את הבקשה ולא מתוך מרדנות כלשהי. בעצם כך שאתם שואלים אותו מה ביקשתם ממנו, אתם יכולים לברר במאה אחוז האם הוא יודע מה הוא צריך לעשות.

אי הקשבה בקרב ילדים – השיטה השכיחה ביותר לא עובדת!

כמה פעמים אמרתם לילד לעשות משהו, הוא לא עשה ואיימתם שאם הוא לא יעשה את מה שביקשתם לאחר שסיימתם לספור עד 3, יהיו לכך השלכות? זה פשוט לא עובד! אומנם הילד ככל הנראה כן יעשה את מה שאתם מבקשים ממנו אך זה חלון מסוכן לעתיד. הסיבה היא שהילד צריך לעשות את מה שאתם מבקשים ממנו באותו רגע ולא רק אחרי שביקשתם כמה פעמים ועוד נתתם לו זמן לדחות את הקץ עוד קצת בעצם זה שלקחתם את הזמן כדי לספור עד 3 ובואו נודה, הורים עושים זאת לאט מאוד כדי לתת לילד הזדמנות.

אם אתם משתמשים בשיטה זו, הילד מכיר כבר את התרגיל ויודע מה מחכה לו בסופו. זה לא משנה מה יהיו ההשלכות, הוא לא יעשה את מה שביקשתם ובסופו של יום אתם כנראה תרחמו עליו קצת. אל תשאירו לו את החלון הקטן הזה להתחמק.

אי הקשבה בקרב ילדים
זוהי שיטה לא טובה

רוצות לקרוא מאמרים בנושא שלבי התפתחות? לחצו כאן.

שאלות נפוצות

אי הקשבה בקרב ילדים – מהו שורש הבעיה?

שורש הבעיה הוא שהילד מחפש קצת עצמאות ואי הקשבה היא הדרך שלו להשיג אותה כי הוא בעצם יכול לעשות מה שהוא רוצה.

אי הקשבה בקרב ילדים – מה יכול לעזור לשנות זאת?

לא לספור עד שלוש, לדבר איתם בגובה העיניים, וידוא הבנת הבקשה, לתת תשובות חיובית כשאפשר ולשחק את משחק האפשרויות.

אי הקשבה בקרב ילדים – האם לספור עד 3 עוזר?

לא. הסיבה לכך היא שבעצם הספירה, אתם נותנים לילד עוד זמן שבו הוא לא חייב לענות לבקשה שלכם. אסור להשאיר פתח לכך.