התינוק לא מוכן להישאר במיטה שלו? אתם מוצאים את עצמכם מחזירים אותו למיטה בכל ערב מחדש? יש לנו פתרון בשבילכם! אין ספק שלהיות הורים זה התפקיד הקשה ביותר בעולם. הדאגה לילד היא בלתי פוסקת ולמרות שהוא קצת דני שובבני כשהוא ער, כשהוא ישן הוא מלאך. אך מה קורה כשהילד לא מוכן ללכת לישון? מה קורה כשהוא יוצא מהמיטה שלו ופשוט לא מוכן להישאר בה? בשביל זה, אנחנו כאן. כדי לספק לכם את הדרכים לגרום לו להישאר במיטה כדי שאתם תוכלו להירגע בשקט.

התינוק לא מוכן להישאר במיטה – הסיבה

אם חושבים על זה לרגע, "המשחק" הזה שבו הילד יוצא מהמיטה ואתם מחזירים אותו אליה שוב ושוב, הוא הגיוני לגמרי מנקודת המבט של הילד. עבור התינוק שלכם, זמן השינה הוא זמן משעמם יחסית. הוא יודעת שאמא ואבא נמצאים כרגע בסלון ורואים טלוויזיה, אז מן הסתם, הוא רוצה להצטרף אליכם.

הורים רבים, לעיתים קרובות, בלי כוונה מעודדים התנהגות כזו ולוקחים חלק ב"משחק" על ידי תגובותיהם להתנהגות. אם בכל פעם שהילד שלכם קם מהמיטה, הוא מקבל מכם איזשהו פידבק, איזושהי תשומת לב, הוא ימשיך לעשות זאת כי הוא רואה שאתם מתייחסים אליו ומשתפים איתו פעולה.

כמו כן, צריך לזכור שגם התפתחותו של הילד לוקחת חלק בזה. ילדים רבים עוברים מספר התקפות של חרדת נטישה ויש ילדים שנאבקים גם עם סיוטים או פחד מהחושך. היציאה הזו והאינטראקציה איתכם, ההורים, משרה עליו תחושה של ביטחון וזה מובן לגמרי.

בנוסף לכך, לעיתים המעבר בין מיטה של "תינוקות", לבין מיטה של "גדולים" גם גורמת לכך שהילד לא נשאר במיטה. הסיבות לכך הן העובדה שהוא עוד לא התרגל למיטה שלו ולסביבה החדשה והגורם השני הוא שעכשיו קל לו יותר לצאת מהמיטה, אז הוא פשוט עושה את זה, כי הוא יכול.

התינוק לא מוכן להישאר במיטה
הוא צריך להישאר במיטה

התינוק לא מוכן להישאר במיטה – שיטה ראשונה – לוח זמנים

יכול מאוד להיות שהילד שלכם לא נשאר במיטה כי הוא פשוט לא עייף. אם הוא יוצא מהמיטה לעיתים קרובות מאוד (כל 2-3 דקות בערך), כדאי שתבדקו את לוח הזמנים שלו. הכוונה שלנו היא שאתם צריכים לענות על כמה שאלות: האם הוא עדיין ישן צהריים? במידה וכן, למשך כמה זמן? כמה קרובה שנת הצהריים שלו אל השעה שבה אתם מכניסים אותו למיטה בערב?

במידה והילד כן ישן צהריים, רצוי לא להכניס אותו למיטה לפני השעה 19:00 או 20:00 בערב כי הוא פשוט יהיה ערני מדי. צריך להיות מרווח של לפחות חמש שעות בין ההתעוררות שלו מהשנ"צ לבין השעה שבה אתם מכניסים אותו למיטה לישון בשעות הערב.

כמו שיכול להיות שהוא ערני מדי, יכול להיות שהוא גם עייף מדי. במיטה וזה המצב מכיוון שהוא לא ישן בצהריים או ישן מעט מדי, הקדימו את שעת השינה שלו לסביבות השעה 19:00.

התינוק לא מוכן להישאר במיטה
חשוב מאוד שיהיה להם לוח זמנים

התינוק לא מוכן להישאר במיטה – שיטה שנייה – שגרה קבועה

ילדים קטנים משגשגים כשהם נמצאים בשגרה ובמיוחד בשגרת שינה. שגרה מסודרת ועקבית לפני השינה עשויה לחולל קסמים ותעזור לתינוק שלכם להבין שהגיע הזמן ללכת לישון. חשוב לוודא שהשגרה היא לא ארוכה מדי ואין יותר מדי דברים לעשות (15-20 דקות זה מספיק) ושהיא לא כוללת פעולות שעשויות לעורר את הילד.

שימו לב שהשגרה שלכם היא באמת שגרה. חשוב לעשות את אותן פעולות באותן הסדר בכל לילה. רק כך מוחו וגופו של התינוק יצליחו להבין שהוא עומד ללכת לישון והם יכינו את עצמם לכך.

התינוק לא מוכן להישאר במיטה – שיטה שלישית – לוח מדבקות

אם הבית שלכם הופך לסט של טלנובלה לפני השינה עם בכי ודרמות, נסו להשתמש בלוח מדבקות כי אין לכם מושג מה ילד קטן יעשה בשביל מדבקה. הכינו טבלה ובה כל הדברים הכלולים בשגרה ובכל פעם שהילד מתנהג יפה ועושה את מה שהוא צריך לעשות כחלק מהשגרה של לפני השינה, תנו לו בעצמו להדביק את המדבקה במקום המתאים.  הישארות במיטה חייבת להיות חלק מהטבלה הזו ובבוקר, אם הוא אכן לא קם מהמיטה, מגיעה לו מדבקה.

התינוק לא מוכן להישאר במיטה – שיטה רביעית – השלכות מידיות

לפעמים, ההתנהגות הלא הולמת של התינוק נגרמת מסיוטים או חרדה אמיתית כמו שכבר הדגשנו. במקרים אלה, זה ברור לגמרי שההורים ירצו לנחם את הילד, לתת לו תשומת לב והרגשה שהוא בטוח.

עם זאת, לעתים קרובות יותר, התנהגות בלתי הולמת החוזרת על עצמה, היא ככל הנראה נושא משמעתי. מסיבה זו, יש ילדים שאליהם כדאי להגיב עם השלכות. כדי שההשלכות הללו יעבדו ויהיו אפקטיביות, חייב שהן יהיו מידיות. לכן, השלכה עתידית (כמו "אין טלוויזיה מחר"), לא תעשה את העבודה. השלכה מיידית נפוצה היא לסגור מעט את הדלת בכל פעם שהילד קם מהמיטה עד שהיא סגורה לגמרי.

ישנם הורים שלא אוהבים את ההשלכה הזו מכיוון שהם מאמינים שהיא אכזרית מדי וילדים מסוימים יכולים להגיב להשלכה זו בצורה לא טובה. לכן, לפני שאתם משתמשים שיטה זו, חשבו האם היא מתאימה לכם ולילדכם.

התינוק לא מוכן להישאר במיטה
אל תיקחו להם את זה בצורה עתידית

אנו מקווים שהצלחנו לעזור והילד שלכם כבר לא קם מהמיטה. במידה ושום שיטה לא עזרה, אנו מציעים לפנות לרופא ילדים לייעוץ עמוק יותר.

רוצות לקרוא מאמרים בנושא שלבי התפתחות? לחצו כאן.