שיניים ראשונות אצל תינוקות הן אומנם שלב התפתחותי רציני וחשוב אך זוהי גם תקופה לא נעימה בחייו של התינוק וגם בשלב הקצר של חייכם כהורים. ישנם סימנים שונים המעידים על כאבי שיניים והופעתן. במאמר זה, אנו נדבר על מתי השיניים הראשונות מופיעות, מהן דרכי ההקלה על הכאב וגם מהן הדרכים הלא נכונות להקל כאבי שיניים אצל תינוקות.

שיניים ראשונות אצל תינוקות – מתי הן מופיעות

השיניים הראשונות צצות לראשונה בגיל חצי שנה (אך יכול להיות גם מוקדם או מאוחר יותר) וגדלות עד גיל שלוש. בגיל צעיר מאוד, סביבות גיל שלושה חודשים, הם מתחילים להכניס ידיים, צעצועים וכל דבר אחר אל הפה שלהם. ככה הם בעצם חוקרים את הסביבה שלהם. הורים מפרשים התנהגות זו כסימן לבקיעת שיניים, אך יעברו עוד שלושה חודשים עד שהשיניים הראשונות יופיעו.

סדר בקיעת השיניים: מרכזיות תחתונות, מרכזיות עליונות, הצמודות לאלו שכבר יצאו ולבסוף, השיניים הטוחנות.

שיניים ראשונות אצל תינוקות – דרכי הרגעה לא מומלצות

שיניים ראשונות אצל תינוקות
יכול מאוד להיות שיוצאות לו שיניים

משום מה, ניתן למצוא המלצות רבות ולא טובות לאיך להרגיע את הילד שלכם כשהשיניים הראשונות שלו מתחילות לגדול. ישנן המלצות להשתמש במשחות הרגעה. זה פשוט לא אסור! תופעות הלוואי של משחות אלו עשויות להופיע אצל תינוקות באחוזים גבוהים יותר מאשר אצל מבוגרים. הסיבה לכך היא שהמערכת החיסונית שלהם עוד חלשה ולא יודעת איך להתמודד עם תופעות אלו. חלק מהן אפילו נאסרו למכירה על ידי משרד הבריאות האמריקאי.

שרשרת ענברים היא דרך הרגעה לא מומלצת נוספת. הרעיון מאחוריה הוא שלילד יהיה משהו זמין לנשוך במידה ויכאב לו ואז הוא בעצמו יפעיל לחץ נגדי על מקום יציאת השן. שרשרת זו היא מסוכנת מאוד כי היא סכנת חנק מיידית. הענברים עלולים להשתחרר לאחר כמה לעיסות של הילד שלכם והוא עשוי חס וחלילה לבלוע חלקים ממנה. שרשרת ענברים אף הוכחה כלא יעילה. 

שיניים ראשונות אצל תינוקות – טיפול בכאב

כאשר השן הראשונה מתחילה לצאת, הילד שלכם יחווה כאב. זה כמובן לא נעים, לא לתינוק ולא לכם. כדי לעזור לו ולהקל מעט את הכאב, אתם יכולים לבצע עיסוי עדין על החניכיים שלו. השתמשו באצבע שלכם, במברשת שיניים רכה או בצעצועים המיועדים לכך. זה יפעיל לחץ נגדי על החניכיים וכך הכאב יוקל.

דרך נוספת להקל את הכאב על התינוק שלכם הוא לתת לו שתייה/אוכל קר. הקור יעזור להקל על הכאב בכך שהוא יאלחש את המקום. תחשבו על זה שכמו שאתם שמים קרח על מכה שהתנפחה, כאן זה בדיוק אותו סיפור.

שיניים ראשונות אצל תינוקות
עוזר מאוד בהקלת הכאב

שיניים ראשונות אצל תינוקות – רופא שיניים

הדבר האחרון שעליו נדבר היום הוא הביקור הראשון של הילד שלכם אצל רופא השיניים. התור הראשון אצל רופא השיניים צריך להיות כאשר השן הראשונה של הילד שלכם הופיעה. בביקור הראשון שלכם, רופא השניים יבחן את ההתפתחות העתידית של השיניים, את בריאותן ואף ייתן לכם עצות לשמירה על היגיינת הפה של הילד שלכם בצורה האפקטיבית ביותר.

כאבי שיניים הם עניין רציני אצל תינוקות. עכשיו, אחרי שלמדתם איך להרגיע את הכאבים ככל האפשר, אתם מוכנים לכל תרחיש שיבוא. שימו לב שאתם לא משמשים במשחות הרגעה וגם לא בשרשראות ענברים ושאתם מפעילים לחץ קל ונכון במקומות הנחוצים כדי להרגיע את הכאב של הילד שלכם.

עובדה מעניינת – כשתינוקות מגדלים שיניים, חום הגוף שלהם עולה לאזור ה-38 מעלות. זה בסדר גמור אך אם את חוששים או חושבים שיש משהו מעבר לכך, התייעצו עם רופא ילדים בנושא.

רוצות לקרוא מאמרים בנושא שלבי התפתחות? לחצו כאן.

שאלות נפוצות

שיניים ראשונות אצל תינוקות – מתי הן בוקעות לראשונה?

השיניים הראשונות מתחילות לצאת בסביבות גיל חצי שנה (יש כאלה שהגדילה מתחילה לפני) והן גדלות עד גיל 3.

שיניים ראשונות אצל תינוקות – מתי הן מתחילות לנשור?

זה משתנה אך בסביבות גיל 5 שיני החלב הראשונות מתחילות לנשור. בגיל כזה, הלסת של הילד היא מספיק חזקה כדי לתמוך בשיני בשר ושיני החלב נושרות כדי לפנות להן מקום.

שיניים ראשונות אצל תינוקות – כמה שיני חלב צומחות בסך הכל?

"סט" מלא של שיני חלב בנוי מ-20 שיניים.