משחקים לימודיים לפעוטות הם דרך מעולה לגרום לילד שלכם ללמוד תוך כדי ביצוע פעולות שהוא נהנה מהן. ישנם המון משחקים לימודיים באינטרנט אך בגיל כזה, רצוי מאוד לא להושיב אותם אל מול מסכים, גם אם הם משחקים בדברים חינוכיים או רואים תוכניות לימודיות. הדבר הטוב ביותר הוא אינטראקציה עם אנשים, ככה לומדים הכי טוב.

במאמר הבא, נציג בפניכם 10 משחקים לימודיים לפעוטות אותם אפשר לשחק בבית בקלות ובפשטות. בעזרתם, הילד שלכם ייהנה מאוד ותוך כדי ילמד המון מבלי לשים לב בכלל.

משחקים לימודיים לפעוטות – המלך אמר

משחק זה הוא מעולה ללמד את הילד לעקוב אחר הוראות. אתם כמובן מכירים את המשחק אבל נסביר בכל זאת. אתם המלך ומה אתם אומרים קובע. אתם צריכים להגיד "המלך אמר" ואז פעולה כלשהי והשחקנים צריכים לבצע אותה. במידה ולא אמרתם המלך אמר, כל מי שביצע את הפעולה, מודח מהמשחק. כדי לא לגרום לכעס ותחושה לא נעימה למי שנפסל, כדאי לא להוציא אותם מהמשחק אלא לתת סוג של "עונש" נחמד (לרוץ עד החלון ולחזור או כל דבר אחר שעולה בדעתכם). זהו משחק מעולה כדי ללמד את הילדים שלכם את חלקי הגוף אז זכרו שחשוב שהוא יהיה מהנה ולא רובוטי מדי. לכן, הכניסו הוראות מהנות כמו ריקוד מצחיק או קפיצות. משחק זה אפשר לשחק אחד על אחד או בקבוצה של כמה אנשים. 

משחקים לימודיים לפעוטות – חם/קר

זהו משחק שאנחנו שיחקנו בתור ילדים אך הוא אף פעם לא יוצא מהאופנה. החביאו חפץ מסוים ברחבי הבית (או החדר אם אתם רוצים להקל על הילד שלכם), ותנו לילדכם לצאת לחיפושים. כשהוא מתרחק מן החפץ הוא קר וככל שהוא מתקרב, הוא חם, מתחמם ורותח. יכול להיות שבשלב מסוים, הילד יתחיל להראות סימני ייאוש. במידה וזה קורה, עזרו לו קצת עם רמז למציאת החפץ. משחק זה מלמד את הילד סבלנות, התמדה ואת העובדה שגם אם הוא לא רואה משהו, הוא עדיין נמצא שם.

משחקים לימודיים לפעוטות – אחד לך אחד לי

במשחק זה, הילד שלכם ילמד את הדבר הכי קשה עבור ילדים קטנים – לחלוק. כל מה שאתם צריכים לעשות זה לבחור חפצים שאפשר לחלק, לדוגמא: חבילת צבעים או כל דבר אחר העולה על דעתכם. בקשו מהילד לחלק את החפצים, אחד אחד, באופן שווה, כשתוך כדי החלוקה הוא/אתם מכריזים "אחד לך, אחד לי".

משחקים לימודיים לפעוטות
משחק מעולה שילמד אותם לחלוק

משחקים לימודיים לפעוטות – הוקי פוקי

משחק מאוד אהוב בשל שילוב המוזיקה והתנועה במשחק. שיר ילדים אהוב זה (לחצו כאן להפעלת השיר), מלמד את הילדים להקשיב ועקוב אחר ההוראות בנוסף לכך שהוא מלמד אותם את חלקי הגוף. זהו משחק המתאים בעיקר לילדים קטנים.

משחקים לימודיים לפעוטות – מצנח

משחק שכולנו שיחקנו בגן הילדים. משחק זה מצריך כמה שחקנים. קחו שמיכה גדולה והחזיקו את הקצוות, אמרו פקודה ובצעו אותה כולם יחד. למשל, כשאומרים למעלה, צריך להניף את השמיכה מעלה, כשאומרים היכנס אז כולם (או אפשר רק הילד), צריכים להיכנס אל מתחת לשמיכה. המציאו פקודות ושלבו ביניהן כדי להפוך את המשחק למהנה ומגוון יותר במשחק זה, הילד שלכם לומד לעקוב אחר הוראות, מלמד מוטוריקה עדינה ומלמד אותו לחכות ולהקשיב.

משחקים לימודיים לפעוטות – מחבואים

משחק כיפי ביותר שמשחקים בילדות עד גיל יחסית מאוחר. אחד המשחקים הפופולריים והאהובים ביותר על ילדים. מחבואים עוזר לילדים ללמוד פתרון בעיות וסבלנות עד למציאת המשתתפים. אם הילד שלכם קטן מדי בשביל המשחק המסורתי, אפשר לפשט את המשחק בכך שפשוט תתנו לו חפץ ובקשו ממנו לשים אותו במקום מסוים מבלי להגיד לו. למשל, תנו לו חתיכת נייר ובקשו ממנו לזרוק אותה לפח המחזור מבלי להגיד לו היכן הוא נמצא. אפשר לשלב את המשחק הזה עם המשחק חם/קר.

משחקים לימודיים לפעוטות
משחק מהנה ומלמד כאחד

משחקים לימודיים לפעוטות – חפש את המטמון

אין צורך לעשות את המשחק מסובך, אפשר לפשט אותו בקלות. במקום להחביא דברים ולהכין פתקי רמזים, פשוט בקשו מהילד שלכם לחפש דברים המתאימים לתיאור שהצגתם בפניו. אמרו לו: "חפש בבקשה חפץ בצבע ירוק". כל מה שהוא צריך לעשות זה למצוא כל דבר שהוא בצבע הירוק ולהביא לכם אותו. לאחר שיש לכם כמה חפצים, אתם יכולים ללמד אותם דברים על החפצים. למשל, אם אחד החפצים הוא תפוח, למדו אותו שיש תפוחים בצבעים שונים ושהם גדלים על עצים. אתם גם יכולים לבקש ממנו לסדר את החפצים מהקטן לגדול או למיין אותם לפי צורות או כל דבר אחר העולה בדעתכם.

משחקים לימודיים לפעוטות – מסלול מכשולים

זהו משחק המשלב פעילות גופנית שכולנו יודעים שהיא חשובה. קודם כל והכי חשוב, וודאו שהמסלול בטיחותי. אפשר לעשות את המסלול מחוץ לבית, בגן השעשועים, בגינה שלכם או אפילו בסלון. נסו לאתגר את הילד כמה שיותר ושלבו ריצה, קפיצה ושיווי משקל במכשולים. ביצוע מסלול מכשולים ישפר לילדכם את הפעילות המוטורית, הקואורדינציה ואת שיווי המשקל.

משחקים לימודיים לפעוטות – פאזלים

פאזלים הם מעולים לילדים ומכסים שלושה תחומים – פיזי (התאמת החלקים למקומם), קוגניטיבי (פתרון הפאזל) ואמוציונלי (לחכות בסבלנות עד הסיום). ביצוע פאזלים משפר את הזיכרון של הילד שלכם ואת פתרון בעיות פשוטות ובנוסף עוזר לו ללמוד ולהכיר את הצורות השונות.

משחקים לימודיים לפעוטות
מי לא אוהב פאזלים?

משחקים לימודיים לפעוטות – מי יוצא דופן

משחק פשוט וקל. קחו מספר חפצים זהים ורק אחד שונה (אם יש לכם ילד קטן, וודאו שהשוני בולט) ובקשו מהילד למצוא את השונה ולהסביר מה שונה בו משאר החפצים. משחק זה מלמד את ילדכם דברים שונים התלויים בחפצים שבחרתם. משחק זה יכול ללמד את הילד צורות, צבעים, גדלים ועוד.

משחקים הם דבר נהדר והדרך האפקטיבית ביותר ללמוד. משרד החינוך מכניס בשנים האחרונות פעילויות משחקיות לימודיות כדי להפוך את הלמידה למהנה יותר. משחקים לימודיים לפעוטות יעזרו להם ללמוד דברים שונים על העולם שלהם, יגרמו להם להנאה ואתם תדעו שהם מחכימים תוך כדי משחק.

רוצים לקרוא מאמרים בנושא נעלי צעד ראשון? אם כן, לחצו כאן.

שאלות נפוצות

משחקים לימודיים לפעוטות – איזה משחק מכסה את השטח הלימודי הגדול ביותר?

התשובה היא כנראה פאזלים. הרכבת פאזל עוזרת לילדים ללמוד מוטוריקה עדינה, סבלנות, פתרון בעיות וצורות. פאזלים מפתחים את הפן הקוגניטיבי, הפיזי והרגשי.

משחקים לימודיים לפעוטות – מה יותר מלמד, משחקים או סיפורים?

שניהם מלמדים כמעט באותה מידה אך דברים שונים. סיפורים יעזרו לילד שלכם ללמוד את השפה טוב יותר ומשחקים יעזרו לו ללמוד דברים אחרים (תלוי במשחק. משחקים שונים מלמדים דברים שונים). ממומלץ לשלב בין השניים.

משחקים לימודיים לפעוטות – האם תוכניות טלוויזיה לימודיות הן באמת מלמדות?

התשובה היא כן, אך תלוי בן כמה הילד שלכם. ההמלצה היא לא לתת לילד שלכם להיות ליד מסכים עד גיל שנתיים. הסיבה היא שעד גיל זה הם לא באמת לומדים מהתוכניות והלמידה הטובה ביותר בשבילם היא דרך אינטראקציה אישית. גם לאחר שהם מגיעים לגיל שנתיים, חשוב מאוד להגביל את זמן המסך שלהם ולשלוט בתוכן אותו הם צורכים.