כמה תינוק צריך לעלות במשקל היא לא שאלה שיש לה תשובה מדויקת. כל תינוק גדל בקצב שלו אך כמובן, כמו בכל דבר, יש את הנורמה. בנוסף לכך, המון הורים רוצים לדעת, מהם הגורמים שקובעים את משקלו של התינוק בלידה והאם יש משהו שהם יכולים לעשות כדי שייוולד להם תינוק בריא יותר.

בדיוק בשביל לענות על שאלות אלו, כתבנו את המאמר הבא. במאמר זה נציג את הגורמים השונים שקובעים את משקלו של התינוק, נציג את נורמת הגדילה של תינוק עד גיל שנה ונסביר מהי הצורה הנכונה לשקול את התינוק שלכם. בואו נתחיל.

כמה תינוק צריך לעלות במשקל – הגורמים למשקל בלידה

תהיתם פעם למה תינוקות שונים, נולדים משקל שונה? מהם הגורמים לכך שתינוק אחד ישקול חצי קילו פחות מזה ששוכב בעריסה לידו בחדר המנוחה? התשובה היא שיש הרבה גורמים לכך וכמעט כולם קשורים בכם, ההורים.

  1. משקל האם – נשים מלאות, בדרך כלל ילדו תינוקות מלאים יותר ונשים רזות ילדו תינוקות רזים
  2. בריאות האם – מחלות, עישון וכל דבר אחר הקשור לבריאות האם, משפיע על משקלו של התינוק
  3. גיל האם – ככל שהאמא צעירה יותר, כך התינוק יהיה רזה יותר
  4. מין התינוק – מינו של התינוק גם משחק תפקיד במשקלו של התינוק. בנים נוטים לשקול יותר מבנות
  5. גנטיקה – משקל הלידה של האם ומשקל ההורים בזמן הלידה גם משחקים תפקיד
  6. לידה ראשונה – בדרך כלל, הילד הראשון נולד במשקל נמוך ביחס לילד שני או שלישי
  7. יחיד או תאומים – אם נולדו לכם תאומים (או יותר מזה), הם יהיו רזים יותר מאשר ילד אחד
כמה תינוק צריך לעלות במשקל
המשקל שלכן הוא גורם מרכזי במשקל התינוק

כמה תינוק צריך לעלות במשקל – הגדילה המצופה

תינוקות אוכלים הרבה, זה ידוע לכולם. הסיבה היא שלאחר הלידה הם גדלים מהר מאוד וזקוקים לכמות גדולה של מזון וכך הם עולים במשקל. המשקל הממוצע של תינוק שרק נולד הוא 3.5 ק"ג (הנורמה היא בין 2.5-3.5 ק"ג). בחודשים הראשונים של חייהם, עד גיל חצי שנה, תינוק ממוצע יעלה בין 140-200 גרם בשבוע ויצמח בין 1.5-2.5 ס"מ בחודש. עד גיל 5 חודשים, הוא יכפיל את משקל הלידה שלו.

בין גיל חצי שנה לגיל שנה, העלייה במשקל והצמיחה בגובה יורדת. בשלב זה בחייו, תינוק ממוצע יעלה בין 85-140 גרם בשבוע ויצמח כסנטימטר אחד בחודש.

כמה תינוק צריך לעלות במשקל – ירידה במשקל לאחר הלידה

זה נורמלי וטבעי שתינוק יאבד ממשקלו בימים הראשונים שלאחר הלידה מכיוון שהם מאבדים בעיקר נוזלים. הנורמה היא ירידה של 5-10 אחוז מהמשקל אך אם התינוק שלכם איבד 10% ממשקלו, כדאי לחשב מחדש את כמות האוכל שהוא מקבל. לאחר כ-5 ימים, הוא אמור לחזור למשקל הלידה שלו. רצוי וכדאי לבצע מעקב אחר משקלו של התינוק שלכם במשך השבוע בראשון כדי לראות שתהליך ההתפתחות עובר כמו שצריך.

קחו בחשבון שבמידה והתינוק שלכם חולה או נולד פג, יהיה לו קשה יותר לעלות במשקל ובאופן טבעי זה ייקח לו יותר זמן. במידה ועברו עשרה ימים עד שבועיים והתינוק שלכם לא חזר למשקל שבו הוא נולד, כדאי לגשת לרופא הילדים לבדיקה.

כמה תינוק צריך לעלות במשקל
עם הזמן התינוק ירד ויעלה במשקל

כמה תינוק צריך לעלות במשקל – השקילה

כמו שכבר אמרנו, רצוי לבצע מעקב אחרי משקלו של התינוק שלכם במשך שבוע וכמובן להמשיך אתו לאחר מכן אז פחות באדיקות כל עוד הכל בסדר. כל השקילות צריכות להתבצע על אותו המשקל. משקלים שונים יראו תוצאות שונות בשל הכיול השונה שלהם ולכן יכול להיות שבמשקל שיש לכם בבית הוא יהיה במשקל מסוים אם במשקל אצל רופא הילדים הוא ישקול פחות. כמו כן, חשוב לשקול אותו באותם התנאים כל הזמן. הכוונה היא שעדיף לשקול אותו ללא בגדים כדי לקבל את המשקל שלו נטו. תיקחו את נקודת המשקל הנמוכה ביותר כבסיס להתחלה ולא את המשקל שבו הוא נולד. 

כפי שראיתם, ישנם גורמים שונים הקובעים את משקלו של התינוק שלכם וכמעט כולם קשורים בכך, ההורים. על רובן הגדול, אין לכם השפעה, אך כדאי שתיקחו בחשבון את אלו שיש לכם השפעה עליהם ושנו את מה שצריך כדי שתקבלו תינוק בריא יותר. שקלו את התינוק שלכם בדרך הנכונה וכך תוכלו לבצע את המעקב בצורה המדויקת ביותר וזכרו להתייעץ עם רופא המידה והילד שלכם לא חוזר למשקל הלידה שלו לאחר שבועיים.

רוצות לקרוא מאמרים בנושא שלבי התפתחות? לחצו כאן.

שאלות נפוצות

כמה תינוק צריך לעלות במשקל – התינוק שלי ירד במשקל מאז הלידה, צריך לגשת לרופא?

זה בסדר גמור אם התינוק שלכם ירד במשקל בימים הראשונים לאחר הלידה. בזמן הזה הם מאבדים נוזלים וזה גורם לירידה במשקל. עקבו אחר משקלו במשך שבוע ואם הוא לא חוזר למשקל הלידה שלו כשבועיים לאחר הלידה, רק אז גשו לרופא.

כמה תינוק צריך לעלות במשקל – מהו המשקל הממוצע של תינוק שרק נולד?

המשקל הממוצע של תינוק שרק נולד הוא כ-3.5 ק"ג אך יש תינוקות שנולדים גם במשקל נמוך יותר וזה טבעי לגמרי.

כמה תינוק צריך לעלות במשקל – כמה גרם התינוק צריך לעלות?

עד גיל חצי שנה, התינוק שלכם צריך לעלות עד כ-200 גרם בשבוע ובין גיל חצי שנה לשנה הוא צריך לעלות עד כ-140 בשבוע. בנוסף, עד גיל חצי שנה הוא יצמח עד כ-2.5 ס"מ בחודש ולאחר מכן עד כסנטימטר אחד בחודש.